Bostadrättsekonom

Om arbetsplatsen

Egnahemsbolaget är en del av Framtidenkoncernen som utgör allmännyttan i Göteborg och är Sveriges största bostadskoncern. Hos oss bor var fjärde göteborgare. Våra fastigheter med över 75 000 lägenheter är värda omkring 125 miljarder kronor och vi investerar årligen flera miljarder på göteborgsmarknaden. Vi är drygt 1200 medarbetare som varje dag jobbar för att göra Göteborg bättre.

Egnahemsbolaget (Göteborgs Egnahems AB) startade 1933 som Småstugebyrån med uppdraget att göra småhus tillgängliga för en bredare allmänhet i Göteborg. Vårt kontor ligger i Hisings Backa och vi är ca 40 medarbetare. På Egnahemsbolaget har vi lyxen att känna meningsfullhet i vårt jobb, varje dag. Vårt uppdrag är att bygga bostadsrätter och småhus som fler har råd att äga. Vårt långsiktiga mål är att minska bostadsbristen och bidra till ett mer hållbart Göteborg genom att bygga bostadsrätter och småhus främst i områden som domineras av hyresrätter. Sedan starten har vi byggt närmare 10 000 bostäder över i stort sett hela Göteborg. Vårt långsiktiga mål är att bidra till minskade klyftor, ett tryggare Göteborg och i förlängningen ett bättre samhälle. För att lyckas med vårt uppdrag arbetar vi alla, oavsett yrkesroll, med innebörden i våra kärnvärden ständigt närvarande. Med omtänksamhet om varandra och våra kunder och med att känna ansvar för vårt uppdrag och vår produkt. Vi vill också vara möjliggörande och inspirerande i alla delar av vår arbetsinsats.

Beskrivning av rollen

Med anledning av att vi ska bygga betydlig mer framöver behöver vi nu rekrytera en bostadsrättsekonom. I rollen som BRF-ekonom ansvarar du för nybildandet av  Egnahemsbolagets bostadsrättsföreningar och dess ekonomi, förvaltning och administration. Du bildar interimsstyrelsen och driver den under byggtiden fram till överlämnandet till den nya styrelsen. Sedan tar arbetet med att utbilda den nya styrelsen vid och du ansvarar för ett gott samarbete tills den nya styrelsen kan fungera självständigt och utan Egnahemsbolagets styrning/hjälp.

Rollen kan dessutom innebära att du behöver hantera vissa frågor som tillkommer under projektets gång och som vi ser kan förbättra och optimera vår produkt.

Vi driver våra projekt i interna projektgrupper, där du ingår under olika faser. Där har du ett nära samarbete med framförallt våra projektledare och säljare, men också externa konsulter och givetvis våra kunder. Du är med och påverkar från början genom att tycka till om och utveckla alltifrån bostäder till områdena runt omkring.

Arbetet medför visst kvällsarbete och resor inom Göteborg.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter

Du upprättar kostnadskalkyler, ekonomiska planer och årsredovisningar, samt driver interimsstyrelsen under byggnation och fram till överlämnandet. Det innebär också att du deltar i stämmor, utbildar och stöttar medlemsstyrelsen och är på det sättet länken mellan den nybildade föreningen och Egnahemsbolaget.

Du ansvarar också för upphandling och förhandling av finansiering för den nya bostadsrättsföreningen. Såklart deltar du också i våra säljstarter och informerar våra kunder om vad det innebär att köpa och äga en bostadsrätt.

Är du den vi söker?

Vi hoppas att du känner igen dig i ovanstående beskrivning och att du liksom vi alla som jobbar på Egnahemsbolaget kan se helheten i vårt uppdrag och framförallt att du är bra på att ”ta människor”. Att du trivs i nära samarbete med andra och är en god kommunikatör är också viktigt.

Du har mycket kontakt med våra bostadsköpare efter det att de tillträtt sin bostad. Våra köpare kommer ofta från hyresrätt och det här kan vara den första bostad de köper. Du behöver därför vara pedagogisk och ha tålamod. Dessutom behöver du vara strukturerad och noggrann, proaktiv och självständig, samt duktig på att uttrycka dig i tal och skrift. Erfarenhet av andra kulturer än den svenska är meriterande.

Din formella bakgrund är ekonomisk högskoleutbildning eller annan utbildning som kan anses likvärdig. Vi ser också gärna att du har erfarenhet av att ha arbetat med bostadsrättsekonomi, gärna i nyproduktion och har den juridiska kunskapen som krävs.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och viss intern utbildning ingår i tjänstens introduktionsfas.

Vi tillämpar bakgrundskontroller för slutkandidat i syfte att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess.

Anställningens omfattning

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Omfattning: Heltid

Tillträde: Enligt ÖK

Frågor om tjänsten kan du ställa till:

Johannes Wallgren
Chef för affärsstöd
Johannes.wallgren@egnahemsbolaget.se

Ansökan

Ansök senast: 2022-05-18

Ansök till tjänsten via: Bostadsrättsekonom (visma.com)